Letiště Václava Havla bývá označováno jako vstupní brána do České republiky. Devadesát pět procent cestujících z celého světa využívajících pro cestování leteckou dopravu, vstupuje do České republiky právě na Letišti Václava Havla. Mnozí z nich si již zde vytváří první dojem o úrovni celé země.
S vědomím tohoto významu je managementem letiště kladen důraz na zkvalitňování služeb pro cestující a zvyšování jejich pohodlí na letišti. To se také týká modernizace příletové haly Terminálu 1, realizované na jaře roku 2016. Změny v interiéru jsou součástí dlouhodobého projektu „Měníme letiště pro vás“, který si klade za cíl zpříjemnit prostředí letiště, motivovat cestující k další návštěvě a charakterem poskytovaného servisu a služeb podpořit částečně i cestovní ruch.
Příletová hala Terminálu 1 patří k nejstarším objektům na letišti. Vznikla v polovině šedesátých let podle návrhu kolektivu architektů Karla Fisaka a Karla Bubeníčka. Výtvarná proměna interiérů, která respektuje původní architektonický návrh, jenž byl symbolem odvážné architektury své doby, vznikla ve spolupráci letiště s architekty Chapman Taylor International. Ta stojí například za Terminálem 5 londýnského letniště Heathrow.
Jako generální dodavatel byla pro zhotovení celé realizace vybraná firma PBW GROUP s.r.o. Praha. Nedílnou a z hlediska celkového designu klíčovou součástí realizace byla i komplexní rekonstrukce osvětlovací soustavy. Morálně zastaralou osvětlovací soustavu, skládající se z klasických lineárních zářivek, tak měla nahradit plynule stmívatelná, úsporná a provozně efektivní soustava LED lineárních svítidel, nezbytná pro dotvoření celkového estetického dojmu.
Jako subdodavatel byla pro daný cíl vybraná firma EKO LED LIGHTS, s.r.o. Rozhodujícími kriterii se při jejím výběru staly projektová podpora, funkční spolehlivost LED osvětlení ověřená dodávkami již od roku 2011, používání komponentů a materiálů výhradně od renomovaných výrobců garantujících potřebné záruky, při případné dostupnosti náhradních dílů po dobu nejméně deseti let. V neposlední řadě rozměrová a další specifická výroba svítidel na míru, dle požadavku investora. Vše s důrazem na maximální možnou úsporu energií, významné snížení nákladů spojených s údržbou a dosažení požadovaného komfortu pro uživatele.
Návrh interiérového osvětlení byl zpracován dle normy ČSN EN 12464-1 ref. č. 5.52.1. Jedná se o příletové a odletové haly, prostory příjmu a výdeje zavazadel. Požadované hodnoty: Em: 200 lx, UGRl: 22, Uo: 0.4, Ra: 80. Návrh exteriérového osvětlení je zpracován dle normy ČSN EN 12464-2 ref. č. 5.2.2. Jedná se o odbavovací plochu před terminálem. Požadované hodnoty: Em: 30 lx, Uo: 0.2, UGRl: 50, Ra: 40. Při realizaci osvětlovací soustavy v příletové hale byly navíc nasazeny nejnovější inovované LED moduly s měrným výkonem až 180lm/W. Toto jsou výsledky, při maximálním výkonu a provozu 24 hod./den:
Původní stav - příletová hala, interiér:
Realizovaní LED soustava:
Dosažené úspory a výsledky:
Původní stav - venkovní část, exteriér:
Realizovaní LED soustava
Dosažené úspory a výsledky
Další předností realizované LED soustavy je inteligentní řízení, které plynule stmívá osvětlovací soustavu v závislosti na denním příspěvku. Současně disponuje funkcí constant flux (konstantní světelný tok po dobu životnosti osvětlovací soustavy). Inteligentní řízení snižuje příkon soustavy o další úspory v řádu 30 – 40 %. Zároveň je dosaženo zrakové pohody a zajímavého efektu, kdy svítidla v nejtmavší části haly svítí na 100 % a směrem k prosklené ploše se zvláště za slunečních dnů plynule snižuje intenzita až na 20 %. Inteligentní řídicí systém je integrován do BMS, vizualizován a je řízen prostřednictvím webserveru. Je možné tedy na dálku zkontrolovat stav a případné poruchy svítidel a regulačního systému.
Celá světelná soustava je integrována do centrálního bateriového systému, který autonomně spouští nutné funkční testy. Při výpadku okamžitě rozsvěcuje daný počet svítidel, aby byla v hale v případě výpadku zajištěna bezpečnost, než jsou nastartovány záložní diesel agregáty.
Součástí modernizace je taktéž nové Vistor centrum. Využívání jeho služeb vzrostlo po jeho zprovoznění na trojnásobek. V dalších prostorech jsou postupně instalovány nejrůznější grafické motivy, které upozorňují na turistické zajímavosti Prahy a celé České republiky. Další části jsou doplněné o praktické prvky a služby pro cestující.
Modernizací došlo k prosvětlení a celkovému optickému zvětšení prostoru. Provozovatel, vedle uživatelského komfortu, ocení mimořádné snížení nákladů na úhradu elektrické energie. Stejně tak na náklady spojené s údržbou. Nová soustava představuje i významný příspěvek ve prospěch životního prostředí. Letiště Václava Havla se tak stává nejen co do architektonického, ale i co do technologického řešení po právu moderní branou do České republiky v celosvětovém měřítku.