Letiště Václava Havla je jedním ze zákazníků využívajících inovací LED osvětlení od EKO LED LIGHTS, s.r.o. , který ,, pilotní“ aplikaci realizoval již na přelomu roku 2011 a 2012. Od tohoto data zde byly optimalizovány stávající osvětlovací soustavy s nasazením LED downligtů, LED panelů, LED liniového osvětlení, v různých výkonech a typech. Mezi úspěšné aplikace patří realizace osvětlovacích soustav v čekárnách, na pracovištích bezpečnostních kontrol, v páteřních a bočních chodbách terminálu 1 či designové osvětlení stropů ve vybraných částech modernizovaných pasáží. Dosažené úspory na energiích činí od 50 do 86%. Výkon nasazených LED svítidel, optimální optiky a celková účinnost přinesly v řadě případů navíc redukci počtu svítidel až o jednu třetinu, což má nepochybně kladný vliv na výrazné snížení nároků na počáteční investici, posléze i na další provozní náklady. Většina provozů letiště přitom funguje v režimu 24hod./den a 365 dní/rok. Ani u jedné z realizací LED osvětlovacích soustav dodaných od EKO LED LGHTS, s.r.o., a to včetně té první, nebylo k polovině roku 2014 zapotřebí jakékoli údržby či servisu.
Obecně dobré zkušenosti s realizovanými aplikacemi a nové technické nároky na budoucí provoz nepochybně přispěly k tomu, že při přípravě stavebního řešení nového prostoru celniště v příletové hale Terminálu 1 byl požadavek na osvětlovací soustavu s použitím LED zdrojů definován již do samotného zadání. Spolehlivost LED svítidel dodaných od EKO LED LIGHTS, s.r.o. pak přispěla tomu, že firma byla oslovena jako jeden z možných dodavatelů. Příležitost k účasti na této akci byla o to zajímavější, že jedním z nových požadavků na projektovanou osvětlovací soustavu byla možnost regulace systémem DALI od 0 – 100% dle požadavků provozu. K tomu specifický design vyrobený na míru. A pak zejména i to, že jednotlivé typy svítidel již nebyly z hlediska ekonomiky provozu porovnávány převážně s klasickými zdroji stávajících osvětlovacích soustav, ale v daleko širším měřítku i s LED svítidly od konkurenčních výrobců.
Při posouzení světelně technických výpočtů a dalších technických parametrů byly do užšího výběru vybrány konkurenční LED svítidlo s příkonem 48W a LED svítidlo EKO LED QUATRO D 25W/840(4000K), vše s orientačním porovnáním se zářivkovým svítidlem 4 x 18W s elektronickým předřadníkem. LED svítidlo EKO LED QUATRO D 25W/840 (4000K) vyhovělo všem požadavkům nejlépe. Ve srovnání s klasickým zdrojem činí okamžitá úspora na elektrické energii 65% a s konkurenčním LED svítidlem 48%. Regulace osvětlení využívaná dle provozních potřeb na místě snižuje nainstalovaný příkon o další desítky procent.
EKO LED QUATRO D 25/840 (79ks), příkon 25W (norma pro chodbu 300lx, pro celniště 500lx)
- Světelný tok 2672lm/svítidlo, intenzita osvětlení: chodba Em = 382lx, celniště Em = 565lx
- Roční spotřeba 17301kWh, při provozu 24hod./den a sazbě 2, 60 – roční platba 44 982,-Kč
Konkurenční LED svítidlo (79ks), příkon 48W
- Roční spotřeba 33218kWh, při provozu 24hod./den a sazbě 2,60 – roční platba 86 367,-Kč
Zářivkové svítidlo 4 x 18W (79ks), příkon 72W
- Roční spotřeba 49826.88kWh, při provozu 24hod./den a sazbě 2,60 – roční platba 129 550,-Kč
Výhodou těchto LED svítidel je možnost zakázkové výroby svítidla přesně na míru a schopnost výroby reagovat na případné změny rozměrů úpravou velikosti korpusu. Z hlediska architekta je důležitou vlastností velká variabilita tvarů a možnost přizpůsobení vzhledu svítidel celkové koncepci interiéru. Pro investora je důležitá záruční doba pět let na sestavu (LED + zdroj), korpus je doživotní. Správa a údržba provozu pak ocení zejména fakt, že nejméně po dobu záruky odpadají veškeré náklady spojené s údržbou osvětlení.
Mnoho současných LED svítidel působí na první pohled stejně. Výkony jednotlivých typů jsou často velmi rozdílné. Život zdrojů, kvalitu použitých komponentů a celkové zpracování ověří teprve několikaletý provoz. Navrhovat investičně a provozně nejoptimálnější řešení a spokojený zákazník je pro firmu EKO LED LIGHTS, s.r.o. prioritou číslo jedna. Celniště na Letišti Václava Havla se tak zařazuje do řady předchozích úspěšných realizací a dnem jeho zprovoznění se i tato část stává právem po všech stránkách moderní bránou do České republiky.
Autorem návrhu nového celniště Terminálu 1 je Ing. Arch. Liří Linhart, ateliér FARA, spol. s.r.o.
Uvedené fotografie:
První tři fotografie jsou pracovní studií ateliéru FARA, spol. s.r.o. Následné fotografie zachycují vlastní provoz moderní osvětlovací soustavy a estetický působivým designem.